Albuen
|
|
|
|
|
Albuen fyr | Foto: Ole Lemvigh |
14-08-2001 |
|
Albuen fyr med lodshuset i forgrund. | Foto: Torben Åndahl © |
29-08-2009 |
Det første forsøg på etablering af et fyr på Albuen blev taget af postvæsenet i 1779, som ønskede opstillet et fyr af vippefyrskonstruktion til brug for postfarten mellem Nakskov og Heiligenhafen. Ruteføringen blev imidlertid flyttet til Rødby, så fyret blev ikke til noget. Behovet for et fyr på Albuen eksisterende dog stadig. I 1800 sender lodserne på Albuen en anmodning til deres chef Poul Løwenørn hvori de beder ham støtte deres forslag om oprettelse af et fyr på Albuen. Løwenørn går videre med forslaget, men mener ikke besejlingen af Nakskov havn er stor nok til at kunne dække udgiften til et fyr. Baggrunden for denne indstilling ses af Løwenørns svar til lodserne:
»
...at der ikke kunne være to Meninger om Fyrets Nytte, men dersom man skulle sætte Fyer overalt hvor det kunne medføre Nytte, blev deres Tal mangfoldige og at det derfor maatte tages i Betragtning den mere eller mindre Nytte det kunne frembringe; betræffende dette paa Albuen der egentlig burde være at anse for et specielt Fyr for denne Havn og for indløbet til Nackchovs Fiord, og af den Aarsag ikke burde være højere end et Lampefyr, saa kunne det tillige medføre megen god Nytte for et Skib som passerer ind og ud af Store Bælt.
«
|
Albuen fyr | Foto: Ole Lemvigh |
14-08-2001 |
I 1821 opdager Løwenørn at rederen for dampskibet H/S Caledonia, som besejlede ruten København-Kiel, har truffet en privat aftale om tænding af vokslys i løjtnant Dichmanns pigekammer i Dragør, i nogle vinduer i lodshusene på Albuen, på Femø Slette og Fejø Slette, på Avernakke Rev, på en bondegård på Raagø, ved Prøvestenens Batteri og ved Trekroner Batteri. Løwenørn beder rederen indsende en officiel anmodning om etablering af de nævnte "fyr", hvilket også sker.
Om og hvorlænge denne ordning eksisterede vides ikke, men noget egentligt fyr på Albuen bliver det først til i 1884, hvor der etableres to faste røde ledefyr i et samarbejde mellem Nakskov kommune og Fyrvæsenet.
|
Albuen fyr, under opførelse | Foto: Birthe Feilbergs familiealbum © |
|
|
Postkort af Albuen gamle fyr. Dateret 16/7-1910 | Foto: Kaj Woelkes postkortsamling |
|
De bliver i 1896 erstattet af et 11 m. højt betontårn opført alene af Fyrvæsenet. Heri indrettes et vinkelfyr med fast linseapparat og vægebrænder. I 1921 fik fyret blaugasbrænder hvormed der kunne indlægges formørkelser i fyrkarakteren.
|
Albuen fyr | Foto: Ole Lemvigh |
14-08-2001 |
|
Albuen fyr, umiddelbart efter opførelsen | Foto: Birthe Feilbergs familiealbum © |
|
Som følge af kysterosion var det i 1958 nødvendigt at erstatte det gamle fyr med det nuværende 13 m. høje betontårn. Resterne af det gamle fyr kan stadig ses nogle hundrede meter nord-vest for det nye fyr.
Oprindelig var Albuen en ø i Nakskov fjord, men i dag er den forbundet med Lolland via en 3,8 km lang landtange.
|
Albuen gamle fyr, postkort dateret 14/3-1918. | Foto: Kaj Woelkes postkortsamling |
|
Den 23. april 2014 var sidste dag med lys fra Albuen fyr. Begrundelse for slukningen var manglende behov. Fyret blev vurderet af Søfartsstyrelsen til ikke længere at have nogen sikkerhedsmæssig værdi for sejladsen med store skibe i Nakskov fjord. Der blev ikke samtidig taget beslutning om nedrivning af fyret.
Generelt
År |
Begivenhed |
Position |
Fyrkarakter |
Fyrlistenr. |
1884 |
Oprettet |
|
|
|
|
|
1896 |
Overtaget |
|
|
|
|
|
1921 |
Ombygget |
|
|
Oc [Fmk]
|
|
|
1958 |
Flyttet |
54°50.18 N 10°57.84 Ø
|
ED50
|
|
|
|
1989 |
Ændret |
-
|
-
|
Iso
|
3815
|
|
2001 |
Registreret |
54°50.14 N 10°57.77 Ø
|
WGS84
|
Iso WRG 8s R332,5-53,5 G53,5-108,5 W108,5-163 R163-283
|
-
|
C 1716.1
|
2014 |
Nedlagt |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Lyskilde
År |
Energikilde |
Lysgiver |
Lysforstærker |
Lysstyrke |
Focushøjde |
1884 |
Olie
|
|
Væge
|
|
Linse
|
6. orden
|
|
|
1896 |
|
|
Vægebrænder
|
|
Linser
|
|
|
|
1921 |
Blaugas
|
|
Glødenetsbrænder
|
|
-
|
|
2752 cd.
|
|
1958 |
|
|
|
|
-
|
|
|
11 m.
|
1989 |
|
|
|
|
-
|
|
|
-
|
2001 |
|
|
|
|
-
|
|
|
-
|
2014 |
|
|
|
|
-
|
|
|
-
|
Bygning
År |
Type |
Konstruktion |
Højde |
Arkitekt |
Entreprenør |
1884 |
Ledefyr
|
Pæl
|
|
10 m.
|
|
|
1896 |
Vinkelfyr
|
Tårn
|
Beton Dedikeret Firkantet
|
11 m.
|
|
|
1921 |
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
1958 |
-
|
-
|
Beton Dedikeret Rund
|
13 m.
|
|
|
1989 |
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
2001 |
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
2014 |
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|